Familien reiser kollektivt...

Dette har ikke vært sommeren for Fornøyelsesparker og denslags. Men vi hadde en plan om å komme oss til Namsskogan Familiepark. Den opprinnelige planen var å kjøre fra Osen og natte over i lavvo i parken. Det har vi gjort før, og det var en flott opplevelse for store og små. Planen ble litt amputert da bila valgte å legge inn årene rett før sommeren. Ny plan ble kollektivtransport, buss og tog. Da vi prøvde å legge en plan for det kom vi til at vi ikke kom oss fra Steinkjer til Osen etter endt dag. Et løfte er et løfte har vi hørt, og Namsskoganturen ble utsatt til etter at vi kom tilbake fra ferie i Osen til Trondheim. I går morges pakket familien Øie sekken og vandret mot bussen kl. 0615 - alltid freidig mot! Overnattingsturen er lagt på is, seks soveposer og seks liggeunderlag, ekstra klær og denslags er litt i overkant av hva vi ser for oss at vi takler på kolletivreisen vår…

IMG 8909

Med AtB grytidlig på morran

Vel nede på togstasjonen finner vi ut at standardbilletter er utsolg, vi må «velge» NSB -komfort-billetter. Det koster bare 90,- mer enn standard, vi får bedre seter, egne bord og til og med gratis kaffe og kakao. Småjentene er overlykkelige og innleder gratis-kakao-fest før toget har tatt av fra Trondheim S. Mor og far sitter og regner på at 90 X 6 tur/retur blir over 1000 blanke norske kroner - drygt dyr kakao det! Og med tanke på at ca. halve togreisen kjøres buss for tog på grunn av linjevedlikehold, hvor standarden er langt under NSB - standard, så kjenner vi at det svir litt i lommeboka…Men det må sies at det er flott å kjøre tog, se et lite stykke Norge suse forbi.

IMG 8911

Til å begynne med er det spennende å reise med tog

Et lite stykke Norge til togkaffen

Klar for Buss for tog

Turen er lang, så vi får god til å sove noen dupper. Strålende opplagt ankommer vi Namsskogan og bjørnens rike. Namsskogan er alltid like hyggelig. Det er en rolig atmosfære, relativt lite folk, ingen kø, og fornøyde folk. Og flotte dyr! Vi koser oss! Medbragt matpakke smaker fortreffelig. Og bamsesporvaflene på kaféen likeså. Tøffingene tar en tur i sipline fra Tøffingetårnet. Og så blir det Rebella Hex på småjentene og Mammaen. Og klatrepark på hele gjengen. Mange fine opplevelser i et fint trøndervær.

IMG 8935

Pernille i Zipline

Solveig, Mikkelita og Rebella

Jennie prater med Rebella Hex

Vi tror vi er klare for Klatreparken….

Noen er som skapt for dette...

Vi blir hentet av drosje kl. 1800, etter 6 timer i parken, for at vi skal rekke buss for tog tilbake til Trondheim. Buss for tog er noe forsinket, så vi blir stående ved E6 i myggsvermen i ca. 30 minutter. Småsultne og noe slinte. Bussturen til Snåsa holder kanskje til NSB - standard, men det hindrer ikke oss fra en liten dupp.

IMG 9015

Etter en laaang dag….

På Snåsa stasjon venter toget, og det venter også på andre forsinkede busser for tog, så avreisen blir ca. 2030, 40 minutter forsinket. Kaféen på toget byr på mangt og meget, og nå er vi sultne. Det meste er godt. Kjøper baguetter til seks for noen hundrelapper - kaffen og kakaoen er heldigvis gratis…

IMG 9050

Vi nærmer oss natt og Trondheim

Klokken 2310 går bussen fra byen til Reppe, og vi er vel hjemme igjen rundt 2400. Etter en laaangt dag kan jeg konkludere med følgende: vi har brukt 6-7-tusen norske kroner på denne dagsturen, Namsskogan Familiepark er fantastisk som alltid og fast kollektivreisende blir jeg aldri. I dag starter jakten på ny bil.